Een tripje naar het westen - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Gilles Havik - WaarBenJij.nu Een tripje naar het westen - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Gilles Havik - WaarBenJij.nu

Een tripje naar het westen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gilles

18 Januari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Dag vriendelijke lieden!

We zijn alweer weg uit San Cristobal. Hoewel het een heel gave stad was, ben ik opgelucht, want die stoepen daar zijn levensgevaarlijk.

Op dit moment zijn we op doorreis naar Oaxaca stad. Een zekere Alonso heeft ons namelijk doen blijken dat die heel mooi is. En dat het ten zuiden van die stad nog gaver is, maar daar horen jullie later vast meer over.

We waren gebleven bij San Juan Chamula. En vooral de kerk, want daar zouden we heen gaan, nadat we het locale drankje hadden gedronken. Op het moment dat we aankwamen, begon er meteen een soort van ceremonie bij de kerk. Omdat we toeristen waren, mochten we niet zonder kaartje naar binnen. Dat werd aan de andere kant van het plein verkocht.

Terwijl de ceremoniegangers naar binnen gingen, liepen wij naar de kaartjesverkoopplaats, maar ik had nog wel dat drankje in mijn hoofd. Dat hadden we nog niet gehad. Halverwege werden we geroepen door een dronken dude. Karin ging kaartjes kopen, en ik ging met hem praten. Althands, aanhoren dat hij in Virginia had gewerkt. En dat moest mij als gringo wel aanspreken. Maar hij had het drankje, en ik mocht er ook een slokje van, dus ik was weer gelukkig.

De kerk was overweldigend. Het eerste dat bij binnenkomst opviel, was de geur van brandend salie. De hele hal stond er blauw van. Maar op een goede tweede plaats, stond het enorme aantal brandende kaarsjes, waar de hele kerk mee gevuld was. En de muziek. Een combinatie van harpen, een soort van gitaar, en accordeon. Echt zuiver was het niet, maar het was er. De kerk was in leven. Ik had nog nooit een levende kerk gezien.

De grond was bedekt met dennenaalden. Later vertelde iemand dat die elke dag ververst werden. Overal tegen de muur stonden kleine, kleurrijke altaartjes van heiligen. Je zou ze kitsch kunnen noemen, maar dat zijn ze niet, want het zijn altaren.

Voorin de kerk, aan de zijkant, stond een altaar van Jezus Cristus, je kent hem wel, die dude die 2000 jaar geleden aan het kruis werd genageld. De hoofdheilige hier was Johannes de Doper. San Juan, omdat zijn naam lijkt op die van de regengod van de Maya´s. Jammer genoeg ben ik zijn naam kwijt. Zo konden de spanjaarden hun geloof daar makkelijker aan de man brengen.

Maar wat vooraan vooral indruk maakte, was de oprechtheid waamee de plaatselijke indianen daar waren zichtbaar baden.

San juan chamula was verder, afgezien van de bergachtige omgeving, niet heel bijzonder. We namen dus al weer vrij snel de bus terug. De bussen die je hier voor korte afstanden pakt, heten collectivos. Het zijn gewoon busjes, die gaan rijden zodra ze vol zitten, en als er onderweg nog iemand bij wil, moet ie het geluk hebben dat er iemand is uitgestapt.

Lange mensen passen er ook in, maar als er snel gereden wordt, kan dat wel een zekere hoofdpijn opleveren.

Het wordt zo langzamerhand etenstijd. Iemand heeft ons naar een restaurant verwezen waar van 9 tot half 11 traditionele dansen worden gehouden. Alle dansen van Chiapas. Een mooie afsluiting van ons verblijf hier, lijkt me zo.

Nou, succes met het zachte weer daar maar weer, wij gaan er weer vandoor. Tot de volgende keer.

  • 19 Januari 2007 - 14:26

    Mem:

    Ja, Nou ja zacht, er waaide wel een stormpje vandaag over Nederland en Luxemburg, De hevigste sinds 1990 volgens het Luxemburger Wort, (leuk he? dat ze dat even vermelden)
    Chaak? die regengod?

  • 23 Januari 2007 - 09:24

    En:

    Jaja! Dat van die storm kan ik beamen. Mijn flat waaide heen en weer! Ober moest zich vasthouden aan mijn bed. Maar ik heb wel geschaatst! Vinden jullie dat niet stoer? (Waaide bijna van de ijsbaan af.) Nu is het zonnig en vriest het. Zo mag ik het graag zien want zo hoort het in deze tijd van het jaar! Klinkt nog steeds enorm vet allemaal! Ik heb ook nog cool nieuws, maar dat mail ik wel.. Kussie van het Sussie voor de Hawk, en die andere Lovebird!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

How to study birdshit?

ñ

Recente Reisverslagen:

20 April 2009

The Railroad

02 Maart 2009

Carnaval in Cajamarca

10 Februari 2009

Driving through the desert

09 Januari 2009

And we call him...

20 December 2008

A day of Christmas Generosity
Gilles

ñ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 29087

Voorgaande reizen:

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Friendhopping

09 September 2009 - 13 Januari 2010

Mountaintrips and Medicine

29 Oktober 2008 - 26 Januari 2009

How to study birdshit?

12 Januari 2010 - 30 November -0001

Hanging round home

Landen bezocht: